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Adolescents' perceptions of cigarette brand image / Daniella Germain (2009)
Titre : Adolescents' perceptions of cigarette brand image : does plain packaging make a difference? Type de document : texte imprimé Auteurs : Daniella Germain, Auteur ; Melanie A. Wakefield, Auteur ; Sarah J. Durking, Auteur Editeur : Paris [France] : Elsevier Année de publication : 2009 Collection : Journal of Adolescent Health, ISSN 1054-139X Importance : p. 1-8 Présentation : ill., tab., graph. Langues : Anglais (eng) Catégories : [TABAC] économie du tabac:fabrication du tabac:étiquetage:avertissement combiné
[TABAC] étude
[TABAC] tabagisme:aspect psychologique:image de la cigarette
[TABAC] tabagisme:aspect psychologique:image du fumeur
[TABAC] tabagisme:tabagisme actif:tabagisme adolescentMots-clés : packaging Index. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : Abstract
PURPOSE:
To examine the effect of plain packaging on adolescents' perceptions of cigarette packs, attributes of smokers, and expectations of cigarette taste, and to identify the effect of increasing the size of pictorial health warnings on appraisal of plain packs.
METHODS:
We used a 5 (degree of plain packaging and graphic health warning)x 3 (brand type) between-subjects experimental design, using a Web-based methodology to expose adolescents to one randomly selected cigarette pack, during which respondents completed ratings.
RESULTS:
When brand elements such as color, branded fonts, and imagery were progressively removed from cigarette packs, adolescents perceived packs to be less appealing, rated attributes of a typical smoker of the pack less positively, and had more negative expectations of cigarette taste. Pack appeal was reduced even further when the size of the pictorial health warning on the most plain pack was increased from 30% to 80% of the pack face, with this effect apparent among susceptible nonsmokers, experimenters, and established smokers.
CONCLUSIONS:
Removing as much brand information from cigarette packs as possible is likely to reduce positive cigarette brand image associations among adolescents. By additionally increasing the size of pictorial health warnings, positive pack perceptions of those who are at greater risk of becoming regular addicted adult smokers are most likely to be reduced.Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=7956 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité TA 005498 TA 8.8 GER A Article/Périodique Bibliothèque FARES Tabac Consultation sur place
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Best of Lucky Strike (1996)
Titre : Best of Lucky Strike : 30 postcards Type de document : texte imprimé Editeur : Taschen Année de publication : 1996 ISBN/ISSN/EAN : 978-3-8228-8312-9 Langues : Anglais (eng) Catégories : [TABAC] économie du tabac:industrie
[TABAC] économie du tabac:marketing
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité:publicité pro-tabac:publicité indirecte
[TABAC] économie du tabac:marque de tabacIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : Reproduction d'affiches publicitaires Lucky Strike au format de carte postale. Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=895 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité TA 000095 TA 8.8 LUC B Fiche Bibliothèque FARES Tabac Disponible Aucun avis, veuillez vous identifier pour ajouter le vôtre !
Beyond the Tobacco Settlement / David A. Kessler (2001)
Titre : Beyond the Tobacco Settlement Type de document : texte imprimé Auteurs : David A. Kessler, Auteur ; Matthew L. Myers, Auteur Editeur : Massachusetts Medical Society Année de publication : 2001 Collection : New England Journal of Medicine num. 345:7 Importance : p. 535-537 Langues : Anglais (eng) Catégories : [TABAC] économie du tabac:industrie
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicitéIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : Under the Master Settlement Agreement signed with the tobacco industry in November 1998, 46 states settled lawsuits in which they sought to recover tobacco-related health care costs and to hold the tobacco companies accountable for decades of wrongdoing. The broad goals of the settlement were to reduce the exposure of young people to tobacco marketing, to generate comprehensive smoking-prevention efforts in every state, and to counteract the effect on children of marketing by the industry. Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=8122 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité TA 005688 8.8 KES B Article/Périodique Bibliothèque FARES Tabac Consultation sur place
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Exposure to e-cigarette advertising and young people’s use of e-cigarettes / Simone Pettigrew (2023)
Titre : Exposure to e-cigarette advertising and young people’s use of e-cigarettes : a four-country study Type de document : document électronique Auteurs : Simone Pettigrew, Auteur ; Joseph A. Santos, Auteur ; Ana-Catarina Pinho-Gomes, Auteur Editeur : Héraklion [Grèce] : EU European Publishing Année de publication : 2023 Collection : Tobacco Induced Diseases Importance : 8 p. Présentation : tab. Langues : Français (fre) Langues originales : Anglais (eng) Catégories : [DIVERS] association:association internationale:Organisation Mondiale de la Santé
[DIVERS] géographie:Asie:Asie du Sud:Inde
[DIVERS] géographie:Asie:Extrême-Orient:Chine
[DIVERS] géographie:Europe:Europe occidentale:Royaume-Uni
[DIVERS] géographie:Océanie:Australie
[TABAC] CANDIDATS:e-cigarette
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité:publicité pro-tabac:publicité directe
[TABAC] étudeIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : INTRODUCTION
The World Health Organization recommends banning all forms of e-cigarette advertising, promotion, and sponsorship. The aims of the present study were to: 1) examine young people’s exposure to e-cigarette advertising across a wide range of media in four diverse countries; and 2) identify any association between the number of different types of media exposures and e-cigarette use.
METHODS
A cross-sectional online survey was administered to approximately 1000 people aged 15–30 years in Australia, China, India, and the United Kingdom (n=4107). The survey assessed demographic characteristics, e-cigarette and tobacco use, numbers of friends and family members who vape, and exposure to multiple forms of e-cigarette advertising (e.g. television, radio, print, and various types of social media). Descriptive analyses were conducted on those who had heard of e-cigarettes (n=3095, significance threshold p<0.001) and a logistic regression analysis was used to identify factors associated with e-cigarette ever use (significance threshold p<0.05).
RESULTS
The majority (85%) of respondents who had heard of e-cigarettes reported being exposed to e-cigarette advertising on at least one type of media, and the average number of types of media to which respondents were exposed was 5 (range: 0–17). The number of media types was significantly associated with ever use of e-cigarettes (OR=1.05; 95% CI: 1.02–1.08, p=0.001).
CONCLUSIONS
Despite advertising restrictions in place in all four countries, large majorities of young people reported being exposed to e-cigarette advertising. Social media and advertising on/around vape shops and other retailers appear to be key exposure locations. Urgent attention is needed to address these forms of exposure given their apparent association with e-cigarette use.
TEn ligne : https://doi.org/10.18332/tid/172414 Format de la ressource électronique : Article en ligne Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=10246 Aucun avis, veuillez vous identifier pour ajouter le vôtre !
Give children a chance / Luk Joossens (1991)
Titre : Give children a chance Titre original : Donnons une chance aux enfants = Den Kinderen eine Chance Type de document : texte imprimé Auteurs : Luk Joossens, Auteur ; Anna Karaoglou, Auteur Editeur : European Bureau for Action on Smoking Prevention Année de publication : 1991 Importance : 64 p. Présentation : ill. tab. graph. Langues : Français (fre) Langues originales : Anglais (eng) Catégories : [DIVERS] personne:famille:enfant
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité
[TABAC] législation
[TABAC] préventionIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=3240 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité TA 005175 TA 8.8 JOO G Monographie Bibliothèque FARES Tabac Disponible Aucun avis, veuillez vous identifier pour ajouter le vôtre !
L'industrie du tabac cible les plus jeunesTabac :évitez le piège de la publicité[affiche fille] / OMS (2008)
Titre : L'industrie du tabac cible les plus jeunesTabac :évitez le piège de la publicité[affiche fille] Type de document : document graphique à deux dimensions Auteurs : OMS, Auteur Editeur : OMS Année de publication : 2008 Collection : Journée mondiale sans tabac - 31 mai 2008 Format : 42x30 cm Langues : Français (fre) Catégories : [TABAC] tabagisme:aspect économique Mots-clés : Discrimination négative Index. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : Public-cible : Enfants et Adolescents En ligne : http://www.who.int/tobacco/wntd Format de la ressource électronique : Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=7282 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité AFF00481 SUI-033 Affiche Bibliothèque FARES Tabac Consultation sur place
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L'industrie du tabac cible les plus jeunesTabac :évitez le piège de la publicité[affiche garçon] / OMS (2008)
Titre : L'industrie du tabac cible les plus jeunesTabac :évitez le piège de la publicité[affiche garçon] Type de document : document graphique à deux dimensions Auteurs : OMS, Auteur Editeur : OMS Année de publication : 2008 Collection : Journée mondiale sans tabac - 31 mai 2008 Format : 42x30 cm Note générale : Disponible en ligne sur www.who.int/tobacco/wntd Langues : Français (fre) Catégories : [TABAC] tabagisme:aspect économique Mots-clés : Discrimination négative Index. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : Public-cible : Enfants et Adolescents Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=7281 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité AFF00480 SUI-032 Affiche Bibliothèque FARES Tabac Consultation sur place
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Titre : International reach of tobacco marketing among young children Type de document : texte imprimé Auteurs : Dina L.G. Borzekowski, Auteur ; Joanna E Cohen, Auteur Editeur : American Academy of Pediatrics Année de publication : 2013 Collection : Pediatrics - Official journal of the American Academy of Pediatrics, ISSN Borzekowski num. 132 Importance : p.e825 - e831 Langues : Anglais (eng) Catégories : [DIVERS] géographie:Afrique:Afrique subsaharienne:Nigeria
[DIVERS] géographie:Amérique:Amérique latine:Brésil
[DIVERS] géographie:Asie:Asie du Sud:Inde
[DIVERS] géographie:Asie:Extrême-Orient:Chine
[DIVERS] géographie:Asie:Proche et Moyen-Orient:Pakistan
[DIVERS] géographie:Asie:Russie
[DIVERS] personne:famille:enfant
[TABAC] économie du tabac:marketing
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité
[TABAC] tabagisme:aspect psychologique:comportementIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : BACKGROUND: Prosmoking messages, delivered through marketing and the media, can reach very young children and influence attitudes and behaviors around smoking. This study examined the reach of tobacco marketing to 5 and 6 year olds in 6 low- and middle-income countries.
METHODS: Researchers worked one-on-one with 5 and 6 year olds in Brazil, China, India, Nigeria, Pakistan, and Russia (N = 2423). The children were asked to match logos with pictures of products, including 8 logos for cigarette brands. Analyses examined, overall and by country, whether gender, age, location, household use of tobacco, and knowledge of media characters were associated with awareness of cigarette brand logos. Additional analyses considered the relationship between cigarette brand logo awareness and intentions to smoke.
RESULTS: Overall, 68% of 5 and 6 year olds could identify at least 1 cigarette brand logo, ranging from 50% in Russia to 86% in China. Across countries, being slightly older and having someone in the household who used tobacco, were significantly associated with greater odds of being able to identify at least 1 cigarette brand logo.
CONCLUSIONS: The majority of young children from low- and middleincome countries are familiar with cigarette brands. This study’s findings suggest that more effective measures are needed to restrict the reach of tobacco marketing.
En ligne : https://pediatrics.aappublications.org/content/132/4/e825 Format de la ressource électronique : HTML Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=9083 Aucun avis, veuillez vous identifier pour ajouter le vôtre !
Lorsque les médecins faisaient de la pub pour les cigarettes / E. Gary (2007)
Titre : Lorsque les médecins faisaient de la pub pour les cigarettes Type de document : texte imprimé Auteurs : E. Gary, Auteur Année de publication : 2007 Catégories : [DIVERS] personne:par métier:professionnel de la santé:médecin
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité
[TABAC] prévention:santé:éducation pour la santé:rôle du professionnel de santéIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : Cela peut paraître ahurissant, mais il y a quelques dizaines d'années, on ignorait largement les méfaits du tabac. Au point que des médecins participaient ouvertement à des campagnes de publicité en faveur du tabac. Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=1507 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité TA 001328 TA 8.8 GAR L Article/Périodique Bibliothèque FARES Tabac Consultation sur place
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Publicité tabac / Nicolas Broccard (1992)
Titre : Publicité tabac : les raisons pour une interdiction Type de document : texte imprimé Auteurs : Nicolas Broccard, Auteur ; H. Hauser, Auteur Année de publication : 1992 Importance : 18 p. Langues : Français (fre) Catégories : [DIVERS] géographie:Europe:Europe occidentale:Suisse
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité
[TABAC] législation:législation antitabac:interdiction de la publicitéIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : Cette brochure expose l'initiative populaire fédérale, pour une prévention des problèmes liés au tabac, évoquant les raisons qui renforcent les comportements tabagiques des jeunes, notamment via la publicité, dont l'interdiction pourrait rendre le tabagisme moins attractif. Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=1628 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité TA 000903 TA 8.8 BRO P Dépliant/Brochure Bibliothèque FARES Tabac Disponible Aucun avis, veuillez vous identifier pour ajouter le vôtre !
Titre : Receptivity to tobacco advertising and susceptibility to tobacco products Type de document : document électronique Auteurs : John, P. Pierce, Auteur ; James Sargent, Auteur ; Martha, M. White, Auteur Editeur : American Academy of Pediatrics Année de publication : 2018 Collection : Pediatrics - Official journal of the American Academy of Pediatrics, ISSN Borzekowski num. 139 (6) Importance : 12 p. Présentation : tab. Langues : Anglais (eng) Catégories : [DIVERS] géographie:Amérique:Amérique du Nord:Etats-Unis
[DIVERS] personne:famille:adolescent
[TABAC] chimie du tabac:tabac fumé:cigarette:cigarette électronique
[TABAC] chimie du tabac:tabac non fumé
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité
[TABAC] étudeIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : BACKGROUND AND OBJECTIVES:
Non–cigarette tobacco marketing is less regulated and may abstract
promote cigarette smoking among adolescents. We quantified receptivity to advertising for multiple tobacco products and hypothesized associations with susceptibility to cigarette smoking.
METHODS:
Wave 1 of the nationally representative PATH (Population Assessment of Tobacco and Health) study interviewed 10 751 adolescents who had never used tobacco. A stratified random selection of 5 advertisements for each of cigarettes, e-cigarettes, smokeless products, and cigars were shown from 959 recent tobacco advertisements. Aided recall was classified as low receptivity, and image-liking or favorite ad as higher receptivity. The main dependent variable was susceptibility to cigarette smoking.
RESULTS:
Among US youth, 41% of 12 to 13 year olds and half of older adolescents were receptive to at least 1 tobacco advertisement. Across each age group, receptivity to advertising was highest for e-cigarettes (28%–33%) followed by cigarettes (22%–25%), smokeless tobacco (15%–21%), and cigars (8%–13%). E-cigarette ads shown on television had the highest recall. Among cigarette-susceptible adolescents, receptivity to e-cigarette advertising (39.7%; 95% confidence interval [CI]: 37.9%–41.6%) was higher than for cigarette advertising (31.7%; 95% CI: 29.9%–33.6%). Receptivity to advertising for each tobacco product was associated with increased susceptibility to cigarette smoking, with no significant difference across products (similar odds for both cigarette and e-cigarette advertising; adjusted odds ratio = 1.22; 95% CI: 1.09–1.37).
CONCLUSIONS: A large proportion of US adolescent never tobacco users are receptive to
tobacco advertising, with television advertising for e-cigarettes having the highest recall.
Receptivity to advertising for each non–cigarette tobacco product was associated with
susceptibility to smoke cigarettes.
En ligne : https://pediatrics.aappublications.org/content/early/2017/05/18/peds.2016-3353 Format de la ressource électronique : Article en ligne Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=9697 Aucun avis, veuillez vous identifier pour ajouter le vôtre !
Titre : Reducing e-cigarette use among youth and young adults : evidence of the truth campaign’s impact Type de document : document électronique Auteurs : Elizabeth C. Hair, Auteur ; Jennifer M. Kreslake, Auteur ; Shreya Tulsiani , Auteur Editeur : BMJ Publishing Group Année de publication : 2023 Collection : Tobacco Control Importance : 6 p. Présentation : tab., ill. Langues : Français (fre) Langues originales : Anglais (eng) Catégories : [TABAC] CANDIDATS:e-cigarette
[TABAC] chimie du tabac:tabac fumé:cigarette
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicité:publicité anti-tabac
[TABAC] prévention:campagne:campagne médiatique
[TABAC] tabagisme:tabagisme actifIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : Background
Mass media campaigns have been shown to be effective in reducing cigarette use. However, evidence is limited for whether campaigns can shift e-cigarette use among youth and young adults (YYA). To assess the impact of the truth anti-e-cigarette campaign, which focused on the effects of vaping on mental health, this study examines the relationship between campaign awareness and e-cigarette behaviour among YYA.
Methods
Data from weekly cross-sectional surveys of YYA aged 15–24 years from September 2021 to October 2022 were used for multilevel models assessing how weekly campaign awareness is related to intentions to use e-cigarettes and current e-cigarette use (past 30 days). Weekly campaign awareness was calculated by averaging individual-level awareness for each week. Control variables included individual-level campaign awareness, sociodemographics, perceived financial situation, parental smoking, sensation seeking, and mental health.
Results
Weekly campaign awareness ranged from 50% to 78%, with most weeks (77%) being within 65% and 75% of weekly campaign awareness. At weekly awareness levels between 65% and 75%, there was a significant association with lower intentions to use e-cigarettes. A dose–response relationship was observed for current use: compared with weeks with lower (<65%) awareness, weeks with awareness of 65–70% had 14% lower odds of current use, weeks with 70–75% awareness had 16% lower odds and weeks
with >75% weekly awareness had 18% lower odds (p=0.018, p=0.009 and p=0.007, respectively).
Conclusions
Findings from this analysis of weekly campaign awareness demonstrate that exposure to the truth anti-e-cigarette campaign is associated with significantly lower odds of intentions to use and current use of e-cigarette among YYA.En ligne : http://dx.doi.org/10.1136/tc-2023-057992 Format de la ressource électronique : Article en ligne Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=10249 Aucun avis, veuillez vous identifier pour ajouter le vôtre !
Sport, politique et santé / S. J.
Titre : Sport, politique et santé Type de document : texte imprimé Auteurs : S. J., Auteur Editeur : ti Importance : 2006 Langues : Français (fre) Index. décimale : TA 8.8 Publicité Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=7786 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité TA 004337 TA 8.8 SIE S Article/Périodique Bibliothèque FARES Tabac Consultation sur place
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Sports, gigs, and TikToks / Tianze Sun (2024-01)
Titre : Sports, gigs, and TikToks : multi-channel advertising of oral nicotine pouches Type de document : document électronique Auteurs : Tianze Sun, Auteur ; Harry Tattan - Birch, Auteur Editeur : Londres [Royaume-Uni] : Qeios Année de publication : 2024-01 Importance : 8 p. Présentation : ill. Langues : Anglais (eng) Catégories : [DIVERS] géographie:Europe:Europe occidentale:Royaume-Uni
[DIVERS] personne:par âge:jeune
[DIVERS] qualité de vie:activité physique
[TABAC] chimie du tabac:constituant:alcaloïde:nicotine
[TABAC] économie du tabac:marketing
[TABAC] étude
[TABAC] législation:lutte anti-tabac
[TABAC] prévention:campagne:campagne médiatique:internetMots-clés : Pouche Index. décimale : TA 8.8 Publicité Résumé : Oral nicotine pouches, which contain fewer harmful constituents than traditional tobacco products, are being increasingly marketed and sold. In this paper, we use images we collected in Great Britain between 2021 and 2023, along with a social media scan of Instagram and TikTok in 2023 to analyse the marketing strategies of these pouches on three key marketing channels — online media, sports sponsorships, and out-of-home advertising. Findings reveal the extensive use of visually appealing content, influencer partnerships, and event sponsorships that are potentially targeting young and naive audiences. Despite this, survey data indicates that nicotine pouch use in Great Britain remains minimal. However, a notable shift in public health impact could arise if these marketing efforts start to bear more fruit. The study underscores the need for balanced policy measures that increase access to reduced harm alternatives for existing tobacco and nicotine users while minimising exposure to youth and non-users. Continuous monitoring and regulatory adjustments are essential to address the evolving landscape of nicotine pouch marketing Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=10174 Aucun avis, veuillez vous identifier pour ajouter le vôtre !
Le tabac, roi de la pub dans les pays pauvres / Valentine Antoine (15/12/2015)
Titre : Le tabac, roi de la pub dans les pays pauvres : selon l'OMS, les campagnes y sont plus agressives Type de document : texte imprimé Auteurs : Valentine Antoine, Auteur Editeur : Rossel Année de publication : 15/12/2015 Collection : Le Soir Importance : p. 28 Langues : Français (fre) Catégories : [DIVERS] association:association internationale:Organisation Mondiale de la Santé
[DIVERS] géographie:pays en développement
[TABAC] économie du tabac:marketing:publicitéIndex. décimale : TA 8.8 Publicité Permalink : https://biblio.fares.be/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=7455 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité TA 005311 TA 8.8 ANT T Article/Périodique Bibliothèque FARES Tabac Consultation sur place
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